tisdag 29 januari 2008

Misslyckade bilder

Fotografering handlar ju en del om teknik och att ställa in kameran så man får bilderna som man vill ha dem. En del bilder blir ju inte riktigt som man tänkt sig av en eller annan anledning. Vissa blir som bra trots, eller tack vare, att jag ställt in galet, darrat till, glömt ta bort något uv-filter eller vad som helst. Det finns mycket som är lätt att missa. Man ska ju lära sig av misstag oavsett man vill göra om dem eller inte. Dessvärre vet jag inte vad jag gjorde för fel när jag tog en bild av den svajande granen. Ett fel som jag vill göra om eftersom jag gillar bilden och vill ha fler träd, flaggstänger, lyftkranar och andra höga grejor i samma stil.

Att dona i något bildbehandlingsprogram för att få till det på samma sätt som med granen är överkurs för min del.
Bilden på Sofia är också en bild där jag ställt in galet som blivit rätt. Alldeles för mörkt. Egentligen. Men helt rätt ändå. Vi ser knappt halva ansiktet men det går inte att missta sig på att hon är på gladaste humöret.

Alltså bilder som är tagna mest som minnen att visa för familjen o dylika personer, kan helt oförhappandes bli bilder man räknar till de intressantare i sin ägo. Såna som man kan visa upp här och resonera lite om.

Inga kommentarer: